Torsdag morgen kom vi oss opp i gryotta i Mount Maunganui og reiste til Rotorua. Sist vi var der fikk vi ikke besøkt oppdrettsstedet for kiwifugler og det har Matilde nevnt mer enn en gang. Siden veien til Taupo går via Rotorua, lovte jeg at vi skulle stoppe der hvis jentene klarte å stå opp tidlig nok. Alltid greit med en grunn til det, vi er ikke alltid like raske om morgenen :-) Klokka 09:30 var vi i Rotorua og fikk være med inn og se på eggene, hvordan de ble klekket ut og hvordan de lærte babyene og spise selv og å klare seg selv når de er 6 måneder gamle og slippes ut i naturen igjen. Vi fikk ikke lov til å ta bilder der, så vi har ingen og vise, men de var så søte, Matilde sier hun vil søke jobb der når hun blir stor :-)
Etter det reiste vi til Taupo og bodde på et motel hvor vi hadde eget spabad med varmt mineralvann fra grunnen under og trådløst internett, svømmebasseng var der også, men Matilde var igjen misfornøyd med det, siden det også var varmet opp med det altfor varme vannet...
Dagen etter dro vi ut mot havet igjen, på sørøstkysten, til Napier og Havelock North hvor vi besøkte Kims tante og onkel.
Vi stoppet først i Napier, en nydelig liten by, som ble så hardt rammet av jordsjelv i 1931 at de måtte bygge opp igjen hele byen, og da gjorde de det i Art Deco stil, så byen var like kul som Ålesund :-) De hadde en kjempelang park langs stranda, så vi leide sykler og syklet lang tur der før lunsj. På ettermiddagen dro vi hjem til onkelen og tanta til Kim, Merv og Joan, jentene hoppet i bassenget i hagen deres og var ellers fornøyd med dagen. Vi grillet om kvelden og Joan overtalte meg til å ta med jentene til Splash Planet, New Zealands største vannland som var fem minutters kjøring fra dem. Jeg hadde tenkt å snike meg unna den, men den gang ei. Det ble en flott formiddag der, de måtte få gi oss en sein lunsj, så det ble seint før vi kom oss "hjem" til Wellington en firetimers kjøretur sørover.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar