lørdag 26. desember 2009

En annerledes jul!

Vi har kost oss med jul, men andre juledag ”Boxing Day” er det full rulle igjen og vi har vært på shopping. I morgen tidlig tar vi fergen klokka 08:00 til Sør øya, der vi skal gå i fjellet i fem dager. Fire overnattinger i Abel Tasman National Park utenfor allfarvei, ingen mobildekning en gang. Så leier vi en bungalow ved stranden og vet ikke hvordan det er der, det blir fra nyttårsaften og i en uke fremover. Vi tar fergen tilbake til Wellington om kvelden den 7.januar.




Julen har vært annerledes og fin, på julekvelden holdt barna en liten konsert for oss, norsk sang, maori haka, irsk fele og gitar spilling og annen sang. Så var det bare og legge seg og håpe nissen ville komme i løpet av natten. Det gjorde han og før frokost var det utdeling og åpning av pakker. Så laget vi et deilig måltid, med både steik, grønnsaker og salat som vi spiste før vi gikk en lang tur i parken like ved her. Vel hjemme vanket det både desserter og andre godsaker. En deilig dag uten mye styr og ståk, 14 stykker er vi her nå i huset og alle koser seg med enten det ene eller det andre.


Lillejulaften fikk Birger fri og vi fire kjørte oss en lang tur rundt byen langsmed havet og endte opp på en badestrand der vi fant en flott cafè der vi spiste lunsj. Det ble ingen bading for det blåste litt for mye, men vi lekte og koste oss lenge der. Etterpå reiste vi inn til byen der de hadde satt opp ”Bungy Jumping” i en liten park, og alle tre hoppet kjempehøyt både lenge og vel. Kjempegøy!

Godt nytt aar til dere alle fra oss downunder!

onsdag 23. desember 2009

Endelig "hjemme"

Endelig er vi hjemme, vi kom hit til Kim og familien mandag etter en overnatting på vei sørover fra Rotorua. Lørdagen delte vi oss, og vi jentene tittet i butikker og shoppet litt, mens gutta gikk og badet. På ettermiddagen ville jentene også gjerne bade, så Simon sa ikke nei takk til en runde til i bassenget, så da gikk vi alle dit. Det var et flott offentlig bad der, mange basseng og spa avdeling, både utendørs og inne. Simon og Birger kom inn gratis, ”caretaker” kalte de den ordningen, nesten som vårt ledsagerbevis :-)


Søndag morgen klarte vi og komme oss av gårde tidlig, slik at vi fikk se en geysir som sprutet ut vann i et område sør for Rotorua. Det er en de provoserer til å eksplodere hver dag klokka kvart over ti. Det er veldig flott og spennende, Simon dro også frem kameraet der. De fortalte at det før hadde vært et fengsel i området der, og mens noen fanger skulle vaske klær i de varme kildene ble de overrasket av eksplosjonen som den kjemiske reaksjonen mellom såpen og vannet der førte til.

Etter å ha halvveis lovet et basseng på vår neste overnatting, kom vi ganske langt før vi fant et motell som hadde det. Vi stoppet litt før fire i en liten by, Morton, badet i bassenget, fikk dusjet oss og ruslet inn til byen og spiste på en liten kinarestaurant hvor vi hele tiden var de eneste gjestene. Der var en gate og kanskje 10 – 15 butikker. Det som var fint var at vi ikke var mer enn 2 – 3 timers kjøring unna Kims hus, så vi kom dit akkurat i passe tid til å spise lunsj med dem. Resten av dagen fikk vi vasket klær og slappet av her i det store huset ikke så langt fra sentrum i Wellington, vi klarte ikke og få noen av våre PCer på internett, de har ikke trådløs, så vi skjønner ikke hvorfor kabelen ikke vil virke. Vi får se hva vi får til etter hvert.

I dag har vi stort sett slappet av her hjemme, barna koser seg sammen, spiller litt (for mye) Play Station og leker fint i lag. Moana har vært litt tufs, men er fin igjen nå. Hun kastet opp flere ganger i løpet av natten på motellet, og var slapp utover dagen i går. Vi får krysse fingrene for at hun ikke klarte å smitte noen. Vi gikk en lang tur i en flott park like ved huset her, koste oss med sol og varme. Her hos Kim er vi for tiden 11, Kim og Brian har to barn, Saoirse som er like gammel som Simon, 13, og Takaterangi, eller Taka som vi kaller ham som er ni. Så er Kims foreldre Moana og Tony her fra Australia. Torsdag komme Kims søster, Cheryl med sine to døtre på 10 og 6 også, så vi blir 14 som skal feire jul her sammen. Her er heldigvis god plass, og mye fint vær til å være ute i, så vi koser oss.


fredag 18. desember 2009

Rotorua, spennende ting skjer hele tiden

Her i Rotorua stinker det råtne egg hele tiden, vi føler oss vant med det nå, men Moana vil hele tiden grine litt på nesa. Også her fikk barna badet etter en lang biltur, selv om Matilde klaget på at det var for varmt i boblekaret her vi bor. På dagen ruslet vi tur i byen og parkområdet med boblende gjørmehull og svovelstinkende røyk. Vi endte opp ved vannet og fortapte oss helt i de kullsvarte svanene de har her. Lekeplassene her er store og flotte, kjekt å stoppe ved dem, alle ting fungerer og mange utfordringer for barna og benker for oss andre :-)
På kvelden deltok vi på en Maorifest satt opp for turister, veldig bra og informerende. Det begynte med at vi fikk se hvordan de graver ned maten i et hull i jorda som de har glohete steiner underst i, dette koker der i ca. fire timer. Så fikk vi se Maori krigere i båt komme oppover en elv, mens de ropte takten på Maori, så gikk vi inn i et stort telt der de viste oss krigsdans, forklarte oss hvordan de lærte opp barna med sang og andre leker. Så viste de oss andre treningsmetoder for krigerne og hva tatoveringene deres betyr. Etter dette fikk vi kjempegod mat, mørt kjøtt, Simon var storfornøyd. Til slutt fikk vi utdelt hver vår lommelykt og gikk ut i skogen igjen og så på og lærte om de forskjellige plantene og tresortene, så fikk vi se ”glow-worms”, larver som lyser i mørket for å tiltrekke seg mat. Det ble en stor kveld, og jeg tror vi sluknet fort alle sammen når vi kom oss til køys.
I dag tok vi bilen og reiste litt sørover for å se på mer varme kilder og stinkende hull, som Moana vil kalle dem. Det er utrolige og fantastiske farger og spesielle ting og se i disse områdene. Vi dro først til en park, der vi leste og fikk forklart hva vi så, der gikk vi en rundtur på et par timer med merket sti som vi skulle holde oss til. Vi var spente på hvordan Simon ville holde det, men det gikk kjempefint, han forstod hvor varmt alt var, så han holdt seg fint til stien hele tiden. Etterpå reiste vi til en kulp som vi var anbefalt herfra, for å bade i varme kilder ute i naturen. Det var flott, men Matilde gikk ikke uti en gang, og vi andre brukte litt tid, det var skikkelig varmt og helt utrolig. Det så ut som en hvilken som helst elvekulp som hjemme, men det var dampende hett!
Vel ”hjemme” igjen var det grilling og gratis mat til alle, så det var koselig og sosialt her i kveld. Nå sover alle og gleder seg til atter en dag i solen, det som er kjedelig er at vi må smøre oss veldig med solkrem hele tiden, for solen er veldig sterk her. Samme hvor vi kommer i snakk med folk, spør de om vi har smurt oss. Ozonlaget her på New Zealand er tynnere enn andre steder på jordkloden, så de er veldig opptatt av å beskytte seg her. Heldigvis.
Som dere skjønner rekker vi ikke mye skolearbeid og internett disse dagene, de er fylt opp med opplevelser. Jeg trøster meg med at det er mye læring i alt vi ser og opplever her. Internett er dessverre dårlig her, så det tar flere dollar og uendelig med tid og laste opp bilder her, det var mye bedre i Paihia, så jeg håper dette er unntaket

Posted by Picasa

Simons Singapore

Simon tar som nevnt frem kameraet og knipser innimellom, her har jeg laget en collage av det han fikk med seg i Singapore. Han går rett bort til folk, smiler og tar bilder av dem, og folk syns det er helt greit:-) Hadde vel vært noe annet om vi andre prøvde oss, he he.
Posted by Picasa

onsdag 16. desember 2009

Paihia, supert for oss alle!

Etter en noe fomlende venstrekjøring til og begynne med kom vi oss raskt nordover søndag formiddag. Birger og barna badet på hotellet mens jeg hentet bilen, så når vi fikk sjekket ut kjørte vi ut av storbyen til litt mindre forhold. Bilen er stor med grei bagasjeplass, Matilde og jeg var storfornøyd, mens Moana og Birger gren på nesa. Bilen er irrgrønn!! I begynnelsen ble det litt vindusviskere for blinklys, men nå har jeg det inne J
I Paihia hadde jeg funnet den flotteste ”Backpacker”, vi jentene hadde egen leilighet, mens guttaboys hadde fint tomannsrom. Der var nytt med store rom, fint basseng og en trivelig atmosfære, noen flere barn var der også. Ca. 200 meter til stranden, så vi fikk badet både her og der. Vi kom dit søndag ettermiddag, kjørte ca. 27 mil nord for Auckland, så vi fikk testet bassenget før sen middag.
Mandagen slappet vi av, fikk handlet litt og begynte med litt skolearbeid, bading fikk vi også tid til. Tirsdagen reiste vi på tur for å svømme med delfiner, veldig spennende. De lover aldri at man kan svømme med dem, det finnes en del regler for å beskytte delfinene, som at vi ikke kan svømme med de som har baby, eller er gravide. Så vi var spente på om vi så noen i det hele tatt. Men det fikk vi! Det som var synd var at det blåste så sterkt at barna ikke fikk gå uti sjøen. Vi fikk løyve for Simon hvis både Birger og jeg passet på ham, men det skulle gå fort, så når de stresset oss med å skynde oss uti, ble det for mye for Simon, så vi rakk det ikke vi to. Birger kom seg uti, og Matilde og Moana fikk tatt masse bilder av delfinene. De svømte helt inntil og under båten vår kjempelenge, veldig gøy!
I dag er det onsdag og vi måtte komme oss videre, vi kjørte i dag den lengste etappen vi skal ta, 47 mil, og det gikk helt greit. Vi har nå kommet til den svovelstinkende byen Rotorua etter en lang dag i bilen. Det ble til at jeg kjørte hele veien, Birger har ennå ikke tatt mot til seg og prøvd seg på feil side av veien, vi får se når det blir. Her i Rotorua skal vi være til søndag og gleder oss til nye eventyr J Her bor vi på en litt mer slitt ”Backpacker”, så Simon og Birger var litt misfornøyd med rommet, men etter en tur i boblebadet og et slag biljard følte også de seg hjemme. Sosialt med felles kjøkken og stue, så blir vi kjent med andre. Det er litt dårlig internett her, så det får bli som det er, jeg skriver nå dette avlogget, så kan jeg legge det inn når jeg får logget på. Jeg vil prøve og lage en bilde collage som jeg kan legge ut også, jentene sover og det er ro på rommet.

Vi har det kjempefint, bor i shorts og t-skjorter, en fleece når det blåser for mye. Mandag vasket jeg klær, hengte dem ut laget middag og når den var spist var klærne tørre! Her er en mild fønvind hele tiden. Simon er søt, han ser noe, drar frem kameraet og tar bilder. Alle tre gjør for så vidt det, de leker fint sammen nesten hele tiden og koser seg i varmen. Tiden flyr av gårde og mandag skal vi hjem til Kim for å feire jul der. Vi tar en overnatting på vei dit for å slippe og kjøre en hel dag til.

lørdag 12. desember 2009

Flere bilder fra Singapore


Vi kunne ikke la være å synes litt synd på dem, her ser dere sneen
de har å kose seg med; såpeskum!!!
Jentene bare måtte prøve en liten snøballkrig, ikke helt vellykket,
som dere sikkert skjønner.
Her er vi oppe i Singapore Flyer, litt av en utsikt!
Akkurat når vi inspiseret Raffles Hotell kom det ent regnskyll uten sidestykke, det varte i 20 min, men jøss som det regnet! Heldigvis var vi under tak.

Posted by Picasa

Vi er fremme!!!

Så er den lange reisen over og den har gått over all forventning. Vi er litt slitne i kveld, men alle har holdt fint ut de tre flightene mellom mange tidssoner. Det blir spennende og se hvor lang tid det går før vi er inne i det New Zealandske tidsskjema. Etter å ha sjekket inn på hotellet i sentrum av Auckland, gikk vi ned til havnen og spiste meksikansk mat og så på gatelivet. Nå er det stilt på rommene og vi håper å være opplagte til et morgenbad før vi sjekker ut 12 i morgen og kjører nordover til Paihia

I Singapore var det varmt, så vi likte oss best ved bassenget. Den siste dagen holdt vi oss bare der, men vi var også på farten og så forskjellig de andre dagene. I Chinatown slo vi oss løs, og Simon hadde gjort en deal med en skredder om en flott skjorte med drage på ryggen før vi visste ordet av det  Matilde fant seg morgenkåpe i samme stil, mens Moana kjøpte en kjempefin veske til sin DS.

På Night Safari var det veldig spennende, det var utrolig hvor mange dyr vi fikk se i mørket. De kom nærmere oss og var mye mer våkne enn de man vanligvis ser i dyrehager på dagtid. Men vi fikk ikke lov til å ta bilder, og ikke kunne vi snike heller, for de ble ikke bra uten blitz. Vi får huske dem i hodene våre.

Vi var også oppe i Singapore Flyer, en nyere og større versjon av London Eye, flott utsikt og fin guidet tur om hva vi så. Simon var svært fasinert av en flytende fotballbane i Marina Bay, slik er det når de har lite med tomteplass!

Singapore var billig, så jentene har kjøpt seg headset til PC og DS, for sine egne penger. De fikk nye flotte sko til turen av meg, jeg skulle gjerne hatt bedre tid til shopping, men vi har jo det vi trenger, så jeg bør vel ikke klage.

Barna koser seg stort sett sammen, de snakker med andre barn, Simon tar kontakt og preiker i vei, og folk er veldig positive til det, så det går fint. Matilde kommuniserer helt greit med folk, og satt for seg selv hele veien på de to første flightene i natt og snakket med de som satt ved henne. Moana ser på TV og har sluttet å klage over at de ikke snakker norsk. Hun spør hva ting betyr, og snapper opp nye ord hele veien.

I Singapore var det varmt, så vi likte oss best ved bassenget. Den siste dagen holdt vi oss bare der, men vi var også på farten og så forskjellig de andre dagene. I Chinatown slo vi oss løs, og Simon hadde gjort en deal med en skredder om en flott skjorte med drage på ryggen før vi visste ordet av det . Matilde fant seg morgenkåpe i samme stil, mens Moana kjøpte en kjempefin veske til sin DS.
På Night Safari var det veldig spennende, det var utrolig hvor mange dyr vi fikk se i mørket. De kom nærmere oss og var mye mer våkne enn de man vanligvis ser i dyrehager på dagtid. Men vi fikk ikke lov til å ta bilder, og ikke kunne vi snike heller, for de ble ikke bra uten blitz. Vi får huske dem i hodene våre.

Vi var også oppe i Singapore Flyer, en nyere og større versjon av London Eye, flott utsikt og fin guidet tur om hva vi så. Simon var svært fasinert av en flytende fotballbane i Marina Bay, slik er det når de har lite med tomteplass!

Singapore var billig, så jentene har kjøpt seg headset til PC og DS, for sine egne penger. De fikk nye flotte sko til turen av meg, jeg skulle gjerne hatt bedre tid til shopping, men vi har jo det vi trenger, så jeg bør vel ikke klage.

Barna koser seg stort sett sammen, de snakker med andre barn, Simon tar kontakt og preiker i vei, og folk er veldig positive til det, så det går fint. Matilde kommuniserer helt greit med folk, og satt for seg selv hele veien på de to første flightene i natt og snakket med de som satt ved henne. Moana ser på TV og har sluttet å klage over at de ikke snakker norsk. Hun spør hva ting betyr, og snapper opp nye ord hele veien.


Ved bassenget på hotellet koste vi oss hele tiden.






















Her venter vi på bussen som skal ta oss til hotellet
etter Night Safari



 

I gatene var det julepynt i alle varianter, Simon så sitt snitt når scenen ble ledig :-)

tirsdag 8. desember 2009

Første etappe i fin stil



Etter en lang reise, med deilig lunsjpause hos tante Siv i Oslo, er vi nå fremme i Singapore og har det helt topp!
Vi kom frem i kveldinga, men rakk fint å kose oss noen timer ved bassenget på hotellet før vi la oss.
Vi jobber med å snu døgnet, nå er klokka straks 11 på formiddagen, hjemme er den 4 på natta, Moana sover enda, Matilde og jeg har vært våken siden sju mens vi akkurat har vekket gutta. Matilde, Simon og Birger er nede og bader nå før frokost.
I dag skal vi opp i Singapore Flyer og i kveld skal vi på Night Safari i Singapore Zoo.

Posted by Picasa

tirsdag 1. desember 2009

Reiseruta


Turen starter 7.desember, mandag morgen fra Vigra, i Oslo får vi besøke tante Siv til lunsj før vi setter kursen mot London kl. 17:10. Derfra er det nattflygning mot Singapore hvor vi etter 12 timer og 35 min lander kl.17:50 tirsdag lokal tid. Vi blir i Singapore til fredag kveld for å snu litt på døgnet, og kose oss med stort basseng og litt severdigheter. Her er link til hotellet vi skal bo på; http://www.shangri-la.com/en/property/singapore/traders
her har vi fått tips om Night Safari i dyreparken og skal selvsagt innom Chinatown, så får vi se hva mer vi finner på. Fredag 11.desember 22:15 har vi atter en nattflygning til Auckland på New Zealand, vi mellomlander i både Adelaide og Sydney og er fremme lørdag kveld 19:50 lokal tid. Da overnatter vi her; http://www.booking.com/hotel/nz/rendezvous-auckland.html?aid=304142 i Auckland sentrum til neste dag.
Søndagen får vi leiebilen og kjører nordover til Paihia til strender og mer bading, der skal vi bo ved stranden og planlegger en tur på sjøen for å svømme med delfiner. Her skal vi bo fra søndag til onsdag; http://www.bayadventurer.co.nz/index.html så kjører vi sørover igjen og skal være i Rotorua til søndag 20.desember. Der skal vi bade i gjørmebad, se krigsdans med maorier og besøke Geysirer og vandre i svovelduft i flere dager, vi skal bo her; http://www.crashpalace.co.nz/
Etter det setter vi kursen sørover mot Wellington hvor Kim og familien bor, vi tar en overnatting på veien, men den er i skrivende stund ikke booket, har planer om å ta den i Taupo. Vi feirer jul i Wellington og etter det skal vi på ferie sammen med Kim og familien, deres sommerferie begynner 21.desember, så det skal bli kjekt.
I romjulen fra 27. til 31.desember skal vi gå fra hytte til hytte her; http://www.doc.govt.nz/parks-and-recreation/national-parks/abel-tasman/ og skal bære med oss alt vi trenger for fem dager i naturen. Det er ikke Norsk Turistforeningsstandard på hyttene der, nei, vi må ta med alt av kokekar, mat og sengetøy selv. Det eneste som er der er en madrass og tak over hodet. Det blir spennende.

lørdag 21. november 2009

Reiseklar


Vi begynner å bli klar for tur, om morgenen den 7.desember letter vi fra Vigra og setter kursen sørover. Moana, 8, Matilde, 11 og Simon på 13 gleder seg til lang tur til varmere strøk sammen med mamma, Synnøve, og støttekontakt Birger. Guttaboys reiser hjem i januar, mens jentene kommer hjem siste dagen i februar. Reiseruta legger jeg inn på bloggen snart. Alle sammen liker å være på tur, bildet er fra en overnattingstur til Patchellhytta i sommer... ut på tur, aldri sur!