For en uke! Vi hadde så mange ting vi bare måtte ha med oss, at dagene var fulle av opplevelser hele uken. Vi fløy inn fra New Zealand lørdag sent på ettermiddagen til et forferdelig regnvær, de hadde ikke hatt så mye regn på en gang på flere år… Vi ble hentet på flyplassen og fikk sjekket inn på ”Backpackersen” før vi sprang til nærmeste restaurant for å få i oss middag. Det ble Koreansk og det var godt, selv om Matilde fikk så mye at hun ikke klarte og spise opp og Moana bare spiste ris. Søndagen hadde vi planlagt og besøke det berømte Paddy’s Market i New Town, siden alle sa det var best i helgene. I og med at det fremdeles regnet hadde vi en rolig morgen inne først og jobbet litt med skolearbeid så gikk vi på markedet. Der kan dere tro der var mye spennende, jentene hadde omtrent brukt opp pengene sine på 1,2,3. De handlet både det ene og det andre, det var veldig billig der, og Matilde kjøpte seg ekte ”UGG boots” (støvletter) og var storfornøyd med det. Vi startet tidlig hver morgen, siden vi hadde stilt klokken to timer tilbake, var det ikke vanskelig å stå opp før syv hver morgen. Vi la oss i nitiden hver kveld, og som oftest var jeg så trøtt at jeg også la meg da. Mandag morgen gikk vi opp til Operahuset, det tok oss ca. 45 min, og var med på en guidet tur inne i huset. Vi var også så heldige at Sydney Filharmoniske Orkester øvde akkurat når vi skulle inn og se i den store konsertsalen, så da fikk vi høre dem spille. Imponerende!
De har de samme ”Hop-on, hop-off” bussene som i London her, så det hadde jentene veldig lyst til og det var fristende og sitte i øverste etasje uten tak og lufte seg litt i varmen, regnet stoppet i løpet av søndagen og ble erstattet av en trykkende hete som gjorde oss både klamme og svette. Vi kjøpte en 24 timers billett, slik at den varte helt til 12 neste dag. Det var to forskjellige ruter på 90 minutter hver, så vi tok en hel runde av begge to, og vel så det. På ettermiddagen hoppet vi av i Darling Harbour og besøkte Maritime Museum og spiste lunsj. På museumet hadde de en utstilling med havfruer, drager og enhjørninger… det var ikke lett å få jentene med ut derfra J I souvenirkiosken jobbet det en nordmann, så jentene pratet lenge med ham før jeg skjønte hvorfor de ikke ble ferdig der. Vi har nemlig ikke truffet så mange norske, selv om det ble en del etter hvert i Sydney, så var det ikke mange på New Zealand. Etter det skiftet vi over på den andre turen og havnet ute ved Bondi Beach, vi gikk av og ble der til siste buss gikk hjem om kvelden. Neste morgen bar det tilbake dit med badetøy og første buss av gårde, så der tilbrakte vi formiddagen, helt til billetten vår gikk ut.
På ettermiddagen besøkte vi Beris og Don, de som min bror Ole bodde hos når han jobbet i Sydney for lenge siden. Vi tok toget ut til Wolli Creek og de bodde like ved togstasjonen. De hadde badebasseng, så jentene havnet uti og holdt seg der så lenge de kunne. Vi fikk deilig middag der og ble kjørt til togstasjonen for å nå hjem før det ble mørkt.
Vi prøvde å gå på en eller annen forestilling i Operahuset, men der var ingenting som passet oss med ledige billetter, så vi havnet på en musikal i Sydney Central Theatre, ”Wicked”, som var absolutt verdt et besøk. Jentene var overveldet og hevdet at den var bedre enn både Løvenes Konge og Mamma Mia, flott var det i hvert fall, så det var et godt valg. Handlingen var fra ”Trollmannen av Oz”, men handlet om to jenter som ble født der og gikk på skole sammen, en heks og en prinsesse. Tankevekkende og bra gjennomført, om hvordan godt og ondt ikke alltid er som det først kan se ut.
I Sydney har de en monorail bane, som er oppe i luften over gatene, den er som en t-bane og går i en bane rundt i byen, så onsdagen kjøpte vi heldagspass på den og tok den litt rundt omkring. Vi stoppet og så oss rundt flere steder i byen. Torsdagen hadde vi bestemt oss for å besøke Tauronga Zoo, så det ble hele dagen fra de åpnet klokka ni til de stengte klokka fem. Vi tok ferge over sundet fra byen og en gondolbane opp til toppen av dyreparken først, så jobbet vi oss nedover og fikk sett nesten alt som var der før vi måtte springe og komme oss ut før de stengte. De hadde veldig mye kjekt og se og er som de fleste steder her nede opptatt av å lære bort forskjellig, så vi var fulle av informasjon om det meste når vi tok ferga hjemover igjen. Fredagen måtte vi innom markedet igjen, vi har shoppet litt mer enn den sprengfulle kofferten kunne tåle, så vi kjøpte en til, vi trodde den var samme størrelse som den vi hadde, men når vi kom opp igjen var den en størrelse større, og den ble helt full! Vi pakket badetøy og lunsj og tok ferga nordover til Manly Beach og ble der hele dagen. Jeg hadde lovet jentene at de skulle få være så lenge de ville, men når det begynte og lyne, tordne og regne fikk jeg dem opp av vannet og vi dro hjem, da var klokka halv seks, så jeg vet ikke hvor sent det hadde blitt om det ikke hadde regnet.
Lørdag morgen regnet det fremdeles, så vi pakket oss sammen og fikk sjekket ut, men holdt oss inne til vi skulle på flyplassen og reise videre til Brisbane. På grunn av regnet hadde begge heisene fått vann i det elektriske systemet, så heisene stod, det ble litt av en tur ned 11 etasjer med våre tunge kofferter. Vi fikk heldigvis hjelp etter hvert, men det ble en latterfylt tur ned trappene der vi lurte på hva vi har shoppet som er for mye J


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar