Bali har noe for alle! Vi har storkost oss her og har allerede snakket om å ønske oss tilbake hit en gang i fremtiden… Folk er vennlige, det er mange ting å finne på og alt er billig, bassenget er stort, vi har air-condition på rommet og på shopping senteret, så; alt hva et jentehjerte kan begjære!
Tirsdagen tok vi det med ro og sonderte litt terrenget, jeg avtalte med jentene at vi ikke skulle shoppe, bare sjekke for å finne ut hvor mye vi kunne prute. Vi klarte det nesten, men endte opp med hver sin drakt til jentene til den nette sum av 64,- kroner… til sammen! På ettermiddagen koste vi oss med spa pakker på hotellet på to og en halv time hver, Moana hadde en de kalte lille prinsesse, og var særs fornøyd. Med blomster på neglene og deilig massasje, vi andre ble også behandlet etter alle kunstens regler og til sammen for alt dette betalte jeg 370,- kroner.. regner med dere skjønner hvorfor jeg vil tilbake. Nå er det bare om og gjøre og rekke alt vi gjerne vil. Torsdagen hadde vi oss en runde igjen og vi har bestilt til alle tre igjen til de to siste timene før vi skal fly til Hong Kong.
Onsdagen leide vi oss en sjåfør for hele dagen og han kjørte oss rundt til forskjellige ting vi ville besøke på øya. Først var vi og så en forestilling med ”Barong dans”, der de imponerte oss med å ha handlingen i stykket forklart på norsk. Det var uansett forviklinger i det syngende skuespillet dette er, så det var ikke godt å følge handlingen, selv med norsk forklaring. Uansett var det flott og se de forskjellige kostymene og damenes elegante dans. Deretter tok han oss til et verksted der de både vevde og jobbet med batikk, vi fikk se hele prosessen, og det syns jentene var spennende. Så dro vi til en plass der de laget mange fine ting i sølv, der hadde de utrolig mye fint og småstilt, men det var også veldig dyrt der, så det ble ikke noe shopping på oss der. Før han tok oss til en fin restaurant til lunsj besøkte vi et tempel. Vi måtte dekke oss til og fikk så gå inn og ta bilder og prøve instrumenter der. På lørdag er det en helligdag her, så de var travelt opptatt med å lage offergaver inne på området. De fleste her er Hinduer og de setter frem offergaver hele tide, og tilsynelatende overalt!
Etter lunsj dro vi til Ubud og Monkey Forest, jeg husket det godt fra sist jeg var på Bali og ville gjerne vise jentene apene i skogen. Det var lett og se at det er noen år siden jeg har vært her, nå betalte vi inngangspenger og stedet var fylt med turister, apene var like søte og like nærgående som jeg husket dem. Vi kjøpte noen bananer av en dame i porten og før Matilde fikk summet seg, hadde en ape stjålet hele posen, dratt den opp i et tre og satt og koste segJ Hun hadde en veske som så litt stor ut, så flere av apene prøvde seg på henne for å se om hun kunne ha noe spennende der. Jentene syns det var gøy, men fikk fort respekt for apene. De bor i et tempel inne i en stor park, og jeg tror det er her Disney må ha fått ideen til apene i jungelboken filmen, for det ser veldig likt ut…
Når vi var ferdige der var vi slitne og ville hjem til bassenget, så selv om det kom tordenskrall og begynte og pøsregne, badet vi i bassenget på hotellet. Her alltid veldig varmt uansett, så vi var flere som koste oss der i regnværet. Bedre og skulle være våt enn å prøve og holde seg tørr i slikt vær J
Like ved hotellet her er det et kjempestort vannland, Waterbom, så vi kunne ikke la være og besøke det, så torsdagen dro vi dit når de åpnet og brukte mesteparten av dagen der. Det var veldig bra der, kjempestore sklier, mange basseng og flott tillaget. Når vi gikk inn, fikk jeg et bånd på hånden med en strekkode på, der betalte jeg inn penger og hver gang vi ville noe inne i parken trakk de det fra på den summen.Når vi gikk fikk jeg refundert resten. Jeg leide en boks til verdisaker og koste meg i skliene sammen med jentene, håndkle og slikt la vi på solsenger så vi hadde et sted og slappe av. Veldig flott park, www.waterbom.com
Den siste dagen måtte vi velge, så det ble snorkling og besøk på Turtle Island på dagen og en siste shopping på kvelden. På grunn av regnet var sjøen ganske uklar, så vi var litt skuffet over snorklingen, men besøket på Turtle Island var veldig bra. De prøver og berge havskilpaddene der fra utryddelse, og har gjort det veldig bra siden oppstarten i 1991. De hadde også andre dyr der, så vi fikk holde skilpadder, en stor flaggermus, pytonslanger og noen store fugler. Midt i blinken for mine to dyrevenner som knapt ville der ifra.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar