mandag 8. februar 2010
Avskjed med New Zealand
Trist som det er har vi hatt våre siste dager på New Zealand, som dere skjønner har tiden flydd for oss her nede og vi kunne gjerne vært lenger, alle tre. Den siste uken i Wellington jobbet jentene hver formiddag med skolearbeid og "scrap"- bøkene sine, og etter det besøkte vi forskjellige museer, utstillinger o.l. på ettermiddagene. Kim og Brian var på jobb, mens Taka begynte på igjen etter ferien på skolen onsdag og Saoirse torsdagen, slik at de var med oss når de hadde fri. Vi var på Te Papa, meg og fem barn, det er det store nasjonale museet i Wellington og der kunne vi nok holdt oss hele uken uten og bli lei. Jo mer action jo bedre for barna, så vi var med på en film fastlåst i seter som bevegde seg etter filmen. Vi fløy helikopter, bungyjump, crossykling, dykking med spekkhoggere som angrep bakfra og krasjing på skateboard som endte med å våkne opp i en ambulanse. Barna ville mer, mens jeg følte meg bare uvel :-) Ellers er der mye kjekt annet der, Moana vevde og puslet, vi var ute i en liten regnskog, der vi traff på en liten andefamilie og en arkeologisk sandgrop hvor barna grov frem fossilen av en slags dinosaurus.
En dag besøkte vi et stort lager med filmrekvisitter der de hadde stilt ut mye av tingene og viste infofilmer om filmer de hadde levert rekvisitter til. Det var vi jentene som besøkte den utstillingen og noen kule bilder ble det ut av det besøket. En dag var det bare oss tre og vi tok taubanen opp fra byen etter å ha gått ned gjennom Botanisk hage, den ligner veldig på Fløibanen i Bergen, men er mye kortere.
Siste dagen vår hadde både Kim og Brian fri, så de tok oss med til www.visitzealandia.com , et slags reservat der de fuglene og dyrene som var på New Zealand før noen begynte å importere alle slags rovdyr som truer dem, skal kunne overleve. De har gjerder som er 2 meter ned i bakken og høyt over, så går de vakt og sjekker at det er helt hver dag. Det mest spennende vi så der var Tuatara, en slags øgle som blir ganske så stor og ellers så vi store papegøyelignende fugler, kaka, og wetabiller, ekle som ligner på store kakerlakker.
Om kvelden reiste vi alle inn til byen og spiste en deilig avskjedsmiddag på en fransk restaurant.
Lørdag kjørte de oss på flyplassen og vi kjørte innom en badestrand og spiste en siste is sammen med våre kjære venner før vi fløy til Sydney.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)



Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar