søndag 24. januar 2010

AUCKLAND

Torsdagen satte vi i gang med skolearbeid og kom oss akkurat tidsnok inn til akvariet til å få med oss matingen av skatene, det var helt utrolig hvordan de store fiskene kom helt inntil hun som matet dem og fikk fisk av henne. Vi kikket oss godt rundt i akvariet, de har mye forskjellig der, pingviner som de produserer tre tonn snø for hver dag og haier og ellers det et akvarie bør ha. Det som er spesielt er at vi går i en tunnel og ser på fisker og haier som svømmer over hodet og ved siden av oss. Vi var der i flere timer, for like etter at vi var ferdig skulle de mate haiene, så da ble vi der litt lengre og fikk med oss det også. Vel hjemme igjen hos Margaret reiste vi sammen med henne til et shoppingsenter og spiste middag der sammen med hennes datter og tre av hennes fire barn.

Dagen etter dro vi tre inn til byen igjen og besøkte en utstilling av modeller og forklaringer til mange av Leonardo Da Vincis oppfinnelser. Det er helt utrolig hvor langt forut for sin tid den mannen var, og alt det geniale han fant opp. Det var spennende og jentene ville knapt derifra. Det er veldig kjekt på de fleste museer og utstillinger her får barna prøve ut ting og se ting fra sin vinkel, så da blir alt straks mer interresant. Noen av maleriene hans var også med, men i hovedsak skisser over alle oppfinnelsene hans.
Lørdag morgen klarte jeg å få jentene opp ekstra tidlig, for vi hadde avtalt å gå på Skype og snakke med venninner. For dem var det fredag kveld, og det var kjekt for jentene, så da kunne de stå opp før åtte (det er ikke like lett og stå opp da hver dag) Etter det tok vi toget inn til byen sammen med Margaret og besøkte Victoria Park Market, som er et tradisjonelt marked her i Auckland som jeg hadde gledd meg til å vise jentene. Jeg hadde blitt advart om at det ikke var som før, så jeg ble ikke så altfor skuffet når jeg så hvor mye mindre og dårligere det har blitt siden sist jeg var her. Vi hadde det uansett kjempegøy og fikk shoppet litt vel mye, som vanlig :-)
I dag, på søndagen, ble også Wim, Margarets kjæreste, med oss og vi dro inn til byen på Auckland Museum. Der ble vi hele dagen og på veien hjem kjørte vi opp på One Tree Hill, fordi det er artig å ha vært der. Det er vulkanfjellet som U2 synger om i sangen, som Bono laget til en i bandet som var fra Auckland og døde av kreft. Det som er trist nå er at treet som var så karakteristisk for toppen døde for flere år siden. Nå er der en stor statue og hele området rundt er flere grønne krater og alt er en stor park med kyr og sauer, midt i byen.
På kvelden tok jentene sitt vanlige bad i boblekaret og i kveld gikk Margaret og jeg også oppi til dem og slappet av med utsikt inn til byen og lysene på Auckland Harbour Bridge.











I morgen jobber vi litt med skolearbeid før vi setter snuten mot Pauanui på østkysten, for og besøke Faye og Alby på "hytta" de har ved stranden der. Vi er nå vestenfor byen og må gjennom byen for å komme oss østover, så det er ingen vits i å kjøre avgårde midt i rushtiden uansett. Hele turen skal ta cirka tre timer, så det bør gå fint.
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar