fredag 18. desember 2009

Rotorua, spennende ting skjer hele tiden

Her i Rotorua stinker det råtne egg hele tiden, vi føler oss vant med det nå, men Moana vil hele tiden grine litt på nesa. Også her fikk barna badet etter en lang biltur, selv om Matilde klaget på at det var for varmt i boblekaret her vi bor. På dagen ruslet vi tur i byen og parkområdet med boblende gjørmehull og svovelstinkende røyk. Vi endte opp ved vannet og fortapte oss helt i de kullsvarte svanene de har her. Lekeplassene her er store og flotte, kjekt å stoppe ved dem, alle ting fungerer og mange utfordringer for barna og benker for oss andre :-)
På kvelden deltok vi på en Maorifest satt opp for turister, veldig bra og informerende. Det begynte med at vi fikk se hvordan de graver ned maten i et hull i jorda som de har glohete steiner underst i, dette koker der i ca. fire timer. Så fikk vi se Maori krigere i båt komme oppover en elv, mens de ropte takten på Maori, så gikk vi inn i et stort telt der de viste oss krigsdans, forklarte oss hvordan de lærte opp barna med sang og andre leker. Så viste de oss andre treningsmetoder for krigerne og hva tatoveringene deres betyr. Etter dette fikk vi kjempegod mat, mørt kjøtt, Simon var storfornøyd. Til slutt fikk vi utdelt hver vår lommelykt og gikk ut i skogen igjen og så på og lærte om de forskjellige plantene og tresortene, så fikk vi se ”glow-worms”, larver som lyser i mørket for å tiltrekke seg mat. Det ble en stor kveld, og jeg tror vi sluknet fort alle sammen når vi kom oss til køys.
I dag tok vi bilen og reiste litt sørover for å se på mer varme kilder og stinkende hull, som Moana vil kalle dem. Det er utrolige og fantastiske farger og spesielle ting og se i disse områdene. Vi dro først til en park, der vi leste og fikk forklart hva vi så, der gikk vi en rundtur på et par timer med merket sti som vi skulle holde oss til. Vi var spente på hvordan Simon ville holde det, men det gikk kjempefint, han forstod hvor varmt alt var, så han holdt seg fint til stien hele tiden. Etterpå reiste vi til en kulp som vi var anbefalt herfra, for å bade i varme kilder ute i naturen. Det var flott, men Matilde gikk ikke uti en gang, og vi andre brukte litt tid, det var skikkelig varmt og helt utrolig. Det så ut som en hvilken som helst elvekulp som hjemme, men det var dampende hett!
Vel ”hjemme” igjen var det grilling og gratis mat til alle, så det var koselig og sosialt her i kveld. Nå sover alle og gleder seg til atter en dag i solen, det som er kjedelig er at vi må smøre oss veldig med solkrem hele tiden, for solen er veldig sterk her. Samme hvor vi kommer i snakk med folk, spør de om vi har smurt oss. Ozonlaget her på New Zealand er tynnere enn andre steder på jordkloden, så de er veldig opptatt av å beskytte seg her. Heldigvis.
Som dere skjønner rekker vi ikke mye skolearbeid og internett disse dagene, de er fylt opp med opplevelser. Jeg trøster meg med at det er mye læring i alt vi ser og opplever her. Internett er dessverre dårlig her, så det tar flere dollar og uendelig med tid og laste opp bilder her, det var mye bedre i Paihia, så jeg håper dette er unntaket

Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Nå har jeg nettopp kommet hjem på juleferie, og mamma viste meg selvfølgelig bloggen deres! Så kjekt å se hele gjengen igjen, de har jo blitt så store alle sammen! Er jo blitt noen år siden jeg jobbet på SFO med Simon nå, men tiden går så fort, så det er nesten rart at han er tenåring allerede.
    Kos dere masse videre på turen!

    Julehilsen fra Ingvill.
    (ingvill.mobilblogg.no)

    SvarSlett